Rob Luyben gaat voor succes
Work hard, play hard. Als die term op Ãemand van toepassing is, dan is het op Rob Luyben. De business manager heeft bij Leap meerdere petten op en ook in zijn vrije tijd zit hij niet stil. Zo treedt hij een paar keer per week op als toetsenist en geeft hij tennis- en padeltraining. We vragen Rob naar de overeenkomsten tussen zijn werk- en privéactiviteiten. Rob, als business manager richt je je op new business.
Kun je daar iets meer over vertellen?
‘Voorheen richtte Leap zich vooral op de kwaliteit van de dienstverlening. Dat doen we nog steeds, maar sinds mijn komst in 2019 treden we meer naar buiten toe. De subsidiemarkt is een verzadigde markt en ons klantenbestand bleef een aantal jaren achter elkaar op hetzelfde niveau. Met het doorvoeren van een thought leadership-strategie richten we ons nu meer op het actief aantrekken van nieuwe klanten en de groei van ons portfolio.
“Je moet volhardend zijn”
Hoe is het om in deze markt potentiële klanten te benaderen?
‘Je moet volhardend zijn. Bij Leap bieden we de hoogste kwaliteit. We onderscheiden ons door ons te focussen op kwaliteit en innovatie, maar dat moet je wel uitdragen. Daarnaast moet je weten waar de behoeftes van de klant liggen en daarop kunnen anticiperen. Ik trek dan ook veel op met de specialistenteams. Heb ik bijvoorbeeld een afspraak bij een High Tech-bedrijf, dan neem ik Bertus mee. Ga ik naar een bedrijf in de Life Sciences & Health, dan is dat Claudi. Met inhoudelijke kennis laten we onze meerwaarde zien.’
Op welk project ben je trots?
‘Op heel veel, maar ik noem er één: Wafilin Systems*. Dat bedrijf ontwikkelt membraanfiltraties voor de zuivel- en voedselindustrie en had in eerste instantie geen interesse in een samenwerking. Door hen te overtuigen van onze meerwaarde, mochten we toch naar een subsidieaanvraag kijken die eerder was afgewezen. We hebben de casus bestudeerd, het project aangescherpt en een nieuwe aanvraag ingediend. Uiteindelijk hebben we 250.000 euro aan Europese subsidie opgehaald.’
Je bent ook nog verantwoordelijk voor de marketing en zit in het MT. ‘Klopt, we willen onze kwaliteit en onze dienstverlening meer uitdragen in de communicatie-uitingen. Successen van de klant mogen gezien worden en ook onze rol daarin. Hoewel ik het gesprek met klanten het leukste vind, krijg ik energie van alle verantwoordelijkheden en het bijdragen aan spraakmakende projecten. En natuurlijk van mijn enthousiaste collega’s. Er heerst hier een hele fijne vibe.’ Ook in je vrije tijd ben je druk.
Zie je een overeenkomst tussen al je activiteiten?
‘Ik treed wekelijks op met mijn band en geef tennis- en padeltraining. In alles zit een creatief element. Daarnaast vind ik het fijn om impact te kunnen maken. Ik vind het leuk om de mensen met wie ik werk beter te maken, hun dromen na te laten jagen. Dat geldt ook voor mijn klanten. En het mag duidelijk zijn dat ik goed ga op succes. Hoe tof is het als je ziet dat een spraakmakend project waar je aan bijgedragen hebt het nieuws haalt!’