Hoofd High Tech-team Bertus Postma
De ontwikkelingen in de high tech-sector gaan razendsnel. In nederland én in de rest van de wereld. Om klanten in deze sector optimaal te kunnen bedienen, heeft Leap een team met ervaren specialisten op het gebied van High Tech. Hoofd van dit team is Bertus Postma. Hij vertelt hoe belangrijk het is om focus aan te brengen.
Dat Bertus gevraagd is om zich bij het High Tech-specialistenteam te voegen komt niet helemaal uit de lucht vallen. ‘Ik heb een chemie-opleiding gevolgd en ook bij mijn vorige werkgever begaf ik me op het snijvlak van High Tech en duurzaamheid’, begint Bertus zijn verhaal. ‘De affiniteit met het onderwerp is er dus altijd geweest. Dat we ons met een aantal gepassioneerde consultants zijn gaan focussen op High Tech is een goede ontwikkeling. We kunnen de deur wel platlopen bij onze klanten, maar als we niet weten wat er speelt in de sector kunnen we weinig meerwaarde bieden.’
Ons netwerk bestaat uit toonaangevende bedrijven en kennisinstellingen.
Ontwikkelingen en uitdagingen
Volgens Bertus is de meerwaarde van het team heel duidelijk. ‘We zijn subsidieadviseurs, maar ook op het gebied van innovatie hebben we een adviserende rol. Als je het over High Tech hebt, dan heb je het over technologische ontwikkelingen die snel gaan. Wij zijn op de hoogte van wat er komen gaat en waar de uitdagingen liggen. Die kennis krijgen we niet alleen door seminars bij te wonen, maar ook door ons netwerk dat bestaat uit toonaangevende bedrijven en kennisinstellingen.’ Op de vraag welke uitdagingen er komen, antwoordt Bertus: ‘In Nederland hebben we bijvoorbeeld een sterke positie als het gaat om de ontwikkeling van chips en productiemachines daarvoor. Maar deze chips worden met name in Azië geproduceerd. We weten inmiddels allemaal hoe kwetsbaar de keten is als er zoiets als een pandemie komt. Er wordt nu gekeken naar hoe de keten zo kort mogelijk gehouden kan worden.
Als een dj
In zijn vrije tijd staat Bertus regelmatig op festivals te draaien als dj. Een groot contrast met zijn werk, zou je zeggen. Maar volgens Bertus is niets minder waar. ‘Tijdens het draaien leer ik dingen die ik ook gebruik voor mijn adviesvaardigheden. Als dj wil je je eigen verhaal overbrengen, maar dat moet wel aansluiten bij de verwachtingen van het publiek. Het is een uitdaging om te achterhalen waar de behoeftes van de klant liggen. En dat doen we bij Leap door zelf ook te innoveren. We zijn continu aan het kijken hoe we met onze dienstverlening onze klanten kunnen verbazen. Dan moet je soms experimenteren, maar dat is inherent aan innoveren.’