Terugblik Silicon Valley Innovatiemissie

Van 13 tot en met 18 november verbleef onze founder Chris de Ruijter met meer dan twintig andere directeuren en ondernemers in Silicon Valley, USA. Silicon Valley is het gebied tussen San José en San Fransisco aan de Amerikaanse westkust en hier bevindt zich één van de best werkende innovatie-ecosystemen van de wereld, met hoofdkantoren van wereldveroveraars als Google, Apple, Facebook, Airbnb en Uber.

@Leap organiseerde deze innovatiemissie samen met @Joost Bouman van Regionaal Centrum voor Technologie (RCT) Gelderland, @Twan Smetsers van adviesbureau @Chematronics en @Jolke Balt van reisbureau @Meetin. Het doel van deze innovatiemissie was om klanten en relaties mee te nemen op een inspirerende trip naar de grote bedrijven, startups, incubators/accelerators en VC’s (venture capitalists) in Silicon Valley.

Zondag 13 november

‘s Ochtends vlogen we in een ongekend comfortabele Boeing 787 Dreamliner direct van Amsterdam naar San Francisco. Door het tijdverschil kwamen we rond het middaguur aan. Nadat de groep was ingecheckt in het hotel, pakten we allemaal een fiets bij Blazing Saddles en maakten we een fietstocht langs de kustlijn van de San Fransisco Bay om vervolgens fietsend de Golden Gate Bridge te trotseren. Dit was noodzakelijk om actief verzet te bieden tegen de jetlag. Richting het einde van de dag was het voor een West-Europeaan al nacht en dat begonnen we te merken. Het uitzicht op de baai en de fietstocht langs de kustlijn nodigden ons uit om jaarlijks een innovatiemissie te organiseren. Het personeel van Blazing Saddles versterkte dit gevoel, doordat Nederlanders extra hartelijk worden behandeld vanwege het consequent weigeren van een helm (“We were born on a bike”).

Maandag 14 november

Op maandagochtend bezochten we het Nederlands Consulaat, waar we een presentatie kregen van Djoeke Adimi (Deputy Consul General). Zij vertelde ons over het werk van het consulaat, Amerikaans-Nederlandse handelsrelaties en Nederlandse bedrijven in de USA en Bay Area. Een belangrijke les voor Nederlandse startups die geld willen ophalen in Silicon Valley: vestig je in de Bay Area en ga er niet tijdelijk heen met de verwachting een zak geld op te halen en vervolgens je werk te doen vanuit een Amsterdams kantoor. ‘Local presence’ is essentieel voor de VC’s in Silicon Valley. Eén van de taken van het Nederlands Consulaat is om Nederlandse startups en lopende bedrijven te adviseren over vestigingsplannen in de USA.

 

Na het bezoek aan het consulaat gingen we naar Autodesk Gallery (Market Street, down town San Francisco). Autodesk is de producent van software voor ingenieurs zoals AutoCAD (Computer Added Design). In de Gallery kregen we een toelichting van een gids en konden we de meest fancy designs zien die met de software van Autodesk zijn gemaakt door engineers over de hele wereld. Kortom, een ontzettend mooie tour en bovenal slimme marketing van Autodesk.

Na de lunch gingen we op bezoek bij Bolt (Pier9, San Fransisco) voor een presentatie over het reilen en zeilen van deze VC voor hardware startups met een eigen afdeling van engineers die direct waarde kunnen toevoegen aan de concepten en ontwerpen van startups. Bolt is een “ultra micro fund” van $ 37 miljoen, primair gevoed door Autodesk en andere grote namen, zoals Cisco. De gemiddelde eerste investering (‘pre seed to seed en series A’) ligt tussen de $ 100.000 en $ 500.000.

We sloten de middag af met een presentatie van Scope AR bij Runway, een accelerator gevestigd in het Twittergebouw op Market Street down town San Fransisco. Scope AR ontwikkelt een augmented reality (AR) dienst die bedrijven onder andere in staat stelt ongetrainde klanten of monteurs op afstand gecompliceerde handelingen te laten verrichten. We kregen een presentatie van Nayan Metha, een man van begin twintig in de functie van Director of Sales & Business Development. Hij demonstreerde hoe hij met zijn iPhone beelden maakt van een schakelkastje, waarmee met behulp van de AR-app direct instructies gegeven kunnen worden, zoals welke schroef moet worden losgedraaid en welke onderdelen moeten worden vervangen. Dit gebeurde door middel van het plaatsen van teksten en tekens over het camerabeeld. Het heeft er alle schijn van dat deze AR-service kan leiden tot een veel grotere efficiëntie bij installatie en onderhoud van allerlei technische installaties, maar uit de app blijkt ook de vroege fase waarin de AR-technologie zich bevindt (althans bij Scope AR).

Dinsdag 15 november

Op dinsdagochtend vertrokken we vroeg naar het zuidelijkste puntje van Silicon Valley: San José. Hier bezochten we een datacenter van Equinix. Maar liefst negentig procent van het wereldwijde internetverkeer reist door datacenters van Equinix. Equinix heeft negen datacenters in Nederland (mede door overname van Telecity Group in 2016) en dominante bedrijven als Google, Amazon en Verizon zijn klant van Equinix vanwege de grote snelheid, zekerheid en veiligheid die Equinix biedt. Die beleving van veiligheid werd absoluut overgebracht wanneer we onder militaire discipline door het ultiem gestructureerde datacenter werden geleid.

In de middag gingen we op bezoek bij Ericsson, waar we naar een presentatie luisterden van de uit Nijmegen afkomstige softwareontwikkelaar Steven Hessing (Principal Cloud Architect). Hij vertelde ons hoe het is om als Nederlander in Silicon Valley te wonen en werken en over het werk van zijn afdeling bij Ericsson. Zijn afdeling maakt de software om televisie on demand via de hardware (tv-kastjes) van de UPC’s en Verizon’s mogelijk te maken. Hij vertelt ons over ‘refactoring’ (een term afkomstig van zijn voormalig werkgever Microsoft), wat betekent dat eens in de zoveel jaren de broncode compleet wordt weggegooid en alles opnieuw wordt geschreven, zodat de laatste kennis en inzichten worden toegepast. Hij lichte ons toe dat ze iedere zes weken nieuwe features moeten releasen in een proces van continuous deployment met bugfixing in vijf minuten. Hoge eisen! Ericsson probeert klanten mee te krijgen in deze kortere cycli, maar de klanten zijn grote telco’s met testcycli van zes tot twaalf maanden (voor backoffice-integratie en functionaliteit testen). Maar deze telco’s zullen wel moeten veranderen om te kunnen concurreren tegen opkomende partijen als Netflix en HBO, allemaal gevestigd in Silicon Valley overigens.

We sloten de middag af met een bezoek aan Rocketspace, incubator en voortbrenger van ‘unicorns’ als Spotify en Uber. Hier woonden we een “fire side chat” bij met David Mandelbrot, CEO van crowd funding platform Indiegogo.

 

Woensdag 16 november

We startten de dag bij Helium, een IoT (Internet of Things ) startup die net dertig miljoen dollar heeft opgehaald en een middleware service biedt om sensoren te verbinden met het internet, waardoor data in allerlei (maatwerk) applicaties kunnen worden vergaard via de cloud. Bij Helium werkt Nederlander Marc Nijdam nu bijna twee jaar als CTO. De hardware en software is uitontwikkeld (hier zit tien manjaren aan engineering in) en het bedrijf is op zoek naar bedrijven die met hen willen samenwerken om tot nieuwe voorbeeldcases te komen en is klaar om op te schalen. Volgens sommige van de engineers/ondernemers in ons gezelschap (die naar eigen zeggen al twintig jaar van deze applicaties bouwen) is Helium een goed voorbeeld van de werking van het ecosysteem in Silicon Valley: als de technologie werkt en het is schaalbaar (door het als een ‘prescription service model’ weg te zetten, ofwel een maandelijkse abonnementsvergoeding per gebruiker), dan zijn er altijd investeerders te vinden die erin stoppen wat nodig is om het te laten uitgroeien tot een ‘billion dollar business’.

In de middag gingen we langs bij Marvell Semiconductor in Santa Clara. We werden hier ontvangen door Sander Arts, voormalig Philips en NXP marketeer. Hij is net aangesteld door Marvell als interim Vice President of Marketing als hij ons een presentatie geeft over zijn visie op de traditionele marketing in de chipindustrie vergeleken met zijn eerder geslaagde aanpak, waarbij hij niet probeert om de verkoop van chips te boosten door een chip sexy te maken, maar een hype creëert rondom het product of een toepassing van het product van de klant. Een toename van de vraag naar de chips komt dan vanzelf tot stand, als gevolg van de toename van de vraag naar het product van je klant.

We sloten de dag af bij Thomas Fogarty Winery, in de heuvels. We ontdekten diverse Californische wijnen met een prachtig uitzicht over Silicon Valley. Je kunt hier op een heldere dag alles tussen San Fransisco en San Jose zien liggen. Tip: neem Highway 1 (langs de kustlijn) terug, als je een moment zonder mist hebt. Wij hadden wel mist, naast de schemering, dus we hebben noodgedwongen de 101 met haar eeuwige file terug naar San Fransisco genomen.

 

Donderdag 17 november

‘s Ochtends gingen we langs bij de fabriek van Tesla in Fremont. Een unieke beleving, aangezien we een uitleg en rondleiding per elektrisch treintje kregen. Het kan niet anders, je werd deelgenoot van de missie van Tesla; de wereldwijde transitie naar duurzame energie versnellen. Vanzelfsprekend eindigde deze tour in de showroom waar je in een Tesla model S (helaas geen X) kon plaatsnemen.

 

Op de terugweg naar San Francisco maakten we een korte stop bij een winkel van B8ta in Palo Alto. B8ta verdient niet aan de verkoop van techproducten, maar aan de verhuur van ruimte aan de ontwikkelaars van deze producten. Het is dus een showroom van interessante techproducten die allemaal online zijn te bestellen. B8ta levert echter deze ontwikkelaars via sensoren en camera’s gedetailleerde informatie over hun potentiële afnemers, die interesse hebben getoond in hun nieuwste gadgets in de winkels.

Afsluitend kregen we een rondleiding en presentatie bij Highway 1, een incubator die zich, net als Bolt, specifiek richt op hardware startups. Highway 1 werkt met een ‘equity for services model’ en is een vier maanden durend incubator/accelerator programma. Hun specialisme is consumentenelektronica en medische apparatuur en na vier maanden begeleiding moet er een ‘betaalbaar en financierbaar prototype’ zijn.

Ik vroeg hier naar de mening over acceleratorprogramma’s, waarbij je als startup een bedrag moet betalen. Die zijn er ook in Silicon Valley, maar er is ook sprake van wildgroei en misbruik. Kortom, weeg als startup heel goed af welk programma bij je past. Highway 1 gaat prat op een zeer zware selectieprocedure (zeven deelnemers uit 350 aanmeldingen) en “early stage startups are cash poor and equity rich”. Dus wat is het juiste model? Zeg het maar! Gemiddeld genomen duurt het 18-24 maanden na ‘graduation from Highway 1’ tot shipping (het product in de schappen). Het record voor deze periode  bij Highway 1 is acht maanden. Leuk om te weten: de Nederlandse startup Spinn Coffee was deelnemer aan het programma van Highway 1.

Highway 1 is gefinancierd door PCH; “PCH designs custom product solutions for the world’s best brands” met een hoofdkantoor in Cork (Ierland), een productiefaciliteit in Shenzhen (China) en Innovation Hubs in San Fransisco en Shenzhen. Ofwel, PCH engineert mee tijdens de ontwerpfase, zodat het concept maakbaar en betaalbaar wordt en PCH kan vervolgens de productie, verpakking en levering voor haar rekening nemen.

Aan het einde van deze middag huurden we een flex vergaderruimte bij WeWork (een bedrijf dat flexplekken biedt aan startende ondernemers en inmiddels wereldwijd actief is) en evalueerden we onder leiding van innovatieadviseur Twan Smetsers onze eigen strategische routekaart.

Mocht u meer willen weten over de Innovatiereizen naar Silicon Valley, dan kunt u vanzelfsprekend contact met ons opnemen.

 

Meer weten?